Iće i piće

Broj 49, Prosinac 2016

Feferon

Strategija stihije*

*Pročitati nakon blagdana, da si ne kvarite raspoloženje.

Čitamo: Koja je tajna uspjeha klasičnog obiteljskog restorana koji je danas ponosan nositelj dvije Michelinove zvjezdice, moglo se saznati na 29. kongresu ugostitelja i turističkih djelatnika održanu od 27. do 29. studenog u hotelu Le Meridien Lav u Splitu u organizaciji Hrvatske obrtničke komore.
Na kongresu je, uz mnogobrojna predavanja djelatnika iz ugostiteljstva i turizma, najposebniji gost svakako bio poznati talijanski kuhar Emanuele Scarello. Iza njega je uspješna dugogodišnja kulinarska karijera, vlasnik je nagrađivanoga restorana, a za kvalitetu rada njegovu obiteljskom restoranu u Udinama Agli Amici dal 1887 dodijeljene su dvije
Michelinove zvjezdice.

Što je chef Emanuele Scarello mogao konkretno poručiti našima? Tvrdim: ništa, pogotovo ne u ovom trenutku! Jer dolazi iz sasvim druge sredine i poslovnog okruženja. Paradoksalno, iz iste EU!

Na tom kongresu dogodilo se veliko iznenađenje kad su ugostitelji napustili dvoranu pri najavi djelatnika Ministarstva turizma. Jasno, zbog povećanja PDV-a. A HOK istodobno organizira talijanskog chefa s dvjema zvjezdicama?! Kao i uvijek, život drumom, institucije šumom…

Da se odmah razumijemo, nećemo pisati o PDV-u, jer to je rasprava za one koji duboko poznaju problematiku i mogu kompetentno raspravljati o tome, a ne za političare opće kafanske kulture. Vrlo jasno, nisam dovoljno upućen u to da bih mogao kompetentno diskutirati. Jasno mi je samo da svaka iznenadna promjena ima dalekosežne posljedice na one koji to nisu očekivali i ozbiljno im kompliciraju poslovne planove.

DRiPARADR

Državne i paradržavne institucije (u nastavku: DRiPARADR) već četvrt stoljeća nude nam šarene suncobrane i lijepe kišobrane i pozivaju svekoliko pučanstvo (proizvođače, OPG-ove, pojedince…) pod svoju kapu. Ne razumiju osnovno: te se institucije trebaju baviti – temeljima. Trebaju stvarati efikasne poslovne uvjete u kojima će poslovni subjekti po poslovnim kriterijima graditi svoje poslovne priče. Pomoć svih DRiPARADR-a mora biti uslužna i konkretna, jer ako nije takva, ne treba se ni plaćati članarina za neke potencijalne usluge. Ovako, bez ikakve koordinacije s drugim DRiPARADR-ima (svaki DRiPARADR radi svoje) nude neefikasne (tzv. PR-projekte) financirane zapravo od onih istih zbog kojih to rade, a koji to nisu naručili. I ne odgovaraju za rezultate, ali ne odriču se članarina, nameta, poreza…

Sve dok DRiPARADR-i ne budu unaprijed najavili svoje projekte s jasnim ciljem i budžetom koji misle potrošiti za pojedine projekte (a to neće biti NIKAD) možemo slobodno ići kao ovce i dalje, u beskonačnost.

Kupujmo hrvatsko

Prva (neslužbena) akcija Pokupujmo hrvatsko započela je davno, ali traje i danas, no nećemo o njoj. Zanemarite slučaj s čokoladicama za djecu i pogledajte pitanje koje smo postavili nacionalnom zračnom prijevozniku Croatia Airlinesu (21. studenog 2016), a u cc je bila HGK: Molio bih vas da mi odgovorite zašto se u zrakoplovima CA serviraju uvozni taralini (slani keksi), a ne neki hrvatski proizvod poput paprenjaka, koji se prije dijelio u zrakoplovima.
Najljepše zahvaljujem na odgovoru.
Zanimat će me također mišljenje HGK, koja promovira Kupujmo hrvatsko.
S poštovanjem
Damir Fabijanić

Odgovor CA (naravno) nismo dobili, ali su se promptno javili iz Službe za komunikacije HGK:
Poštovani,
Hrvatska gospodarska komora intenzivno i kontinuirano promovira akciju Kupujmo hrvatsko i apelira da se čim više hrvatskih proizvoda stavi u ponudu, ali krajnja odluka je na vlasnicima kompanija.
S poštovanjem,
Služba za komunikacije

Koliko se vidi iz medija (gotovo) stopostotni vlasnik CA je država! Zato sjajni odgovor tipa tko se nije skrio magarac je bio jasno otkriva strategiju HGK Kupujmo hrvatsko: mi vaše novce trošimo na kampanju koja nije u mogućnosti nikoga uvjeriti u svoju svrsishodnost, a pogotovo ne – hrvatsku državu! Bingo!

LIJEVA VREĆICA KUPLJENA JE PRIJE DOSTA VREMENA U VIVAT FINIM VINIMA. DESNU VREĆICU DOBIJETE (BAR DO NEDAVNO) U ZRAKOPLOVIMA CROATIA AIRLINESA (NA MALO DUŽIM RELACIJAMA). U OBJEMA VREĆICAMA SU TARALINI (TALIJANSKI OKRUGLI SLANI KEKSI) ISTOG TALIJANSKOG PROIZVOĐAČA, ŠTO POTVRĐUJE I FOTOGRAFIJA TARALINA KOJA JE IDENTIČNA NA OBJE VREĆICE. KOJA JE GENIJALNOST KUPITI TALIJANSKI PROIZVOD I PRODATI GA NACIONALNOM ZRAKOPLOVNOM PRIJEVOZNIKU? PITAMO DIREKTORA CA I HGK. KUPUJMO HRVATSKO!

Tko je zadužen brendirati Hrvatsku kao turističku zemlju?

Na mrežnoj stranici Ministarstva vanjskih i europskih poslova i dan-danas stoji:
Jadranska Provansa projekt je razvoja ruralnog turizma u Jadranskom zaleđu (i zato naziv Jadranska Provansa), kroz kojeg bi se očuvalo kulturno nasljeđe te stvorili uvjeti za demografski razvoj, ali i razvijala prekogranična suradnja. U suradnji sa županijama radilo bi se na projektu koji bi se kandidirao za financiranje iz Kohezijskog fonda, čime bi se stvorili preduvjeti za privlačenje direktnih investicija iz privatnog sektora. Radi realizacije projekta razgovara se s Europskom investicijskom bankom te Europskom bankom za obnovu i razvoj.

Obnova starih kamenih kuća u kojima bi bila organizirana seoska domaćinstva koja bi turistima nudila gastronomske užitke pripremljene od autohtonih namirnica i na starinski način, a pritom i njih učile kako se spremaju soparnik ili mijesi pogača. Pa zašto ne i kako se melje žito teškim, bijelim okruglim kamenom u mlinici na rijeci. Niti dvadeset kilometara udaljen od mora i otoka, i jednako tako od planina, na ovaj je prostor moguće privući turiste, znatiželjnike i putnike i ljeti i zimi.
www.mvep.hr/hr/posebni-projekti/jadranska-provansa...
Kako i zašto je baš MVEIP (HNS?) 2014. započelo / odrađivalo projekt nije nam jasno, a tek smo nedavno poslali upit glasnogovornici. Nestrpljivo čekamo odgovor.

Dok čekamo, pogledajmo što radi Ministarstvo gospodarstva? Ono je (zašto ONO?) u rujnu ove godine raspisalo:

OTVORENI POSTUPAK JAVNE NABAVE VELIKE VRIJEDNOSTI
Savjetodavne usluge za rad na aktivnostima povezivanja prehrambeno-prerađivačkog sektora i sektora turizma kroz uspostavu lokalnih proizvodnih sustava i teritorijalno brendiranje Republike Hrvatske kao prepoznatljive gourmet-destinacije

Od zanimljivih točaka spominjemo:
1.6. Procijenjena vrijednost nabave: Procijenjena vrijednost nabave iznosi ukupno: 2.400.000,00 kn (bez PDV-a). Predmet nabave nije podijeljen na grupe, te se procijenjena vrijednost nabave odnosi na cjelokupan predmet nabave sa svim uključenim troškovima. (str. 5)
2.6. Mjesto pružanja usluge: Mjesta pružanja usluge su Zagreb i ostale lokacije na području jedinica lokalne i područne samouprave u Republici Hrvatskoj koje će tijekom provedbe Ugovora biti definirane u uskoj suradnji s naručiteljem za potrebe održavanja sastanaka i javnih konzultacija s relevantnim dionicima, kao i lokacije izvan RH za potrebe provedbe Ugovora u dijelu aktivnosti koje se odnose na studijska putovanja: Francuska (Champagne), Italija (Campania) i Španjolska (Baskija).
(str. 6)

Ono što mene osobno (a siguran sam i sve druge neumrežene igrače na hrvatskoj sceni) jasno bode u oči jest pitanje: tko će iz DRiPARADR-institucija ove zemlje otići na putovanja u Champagne, Baskiju i Napulj, koliko će nas ti đirevi uhljeba (dnevnice, putni troškovi), koji će sigurno putovati s odabranim izvođačima toga natječaja, koštati?

S obzirom da to još ne znamo, s obzirom da je natječaj tek u tijeku, možda da nam Ministarstvo gospodarstva odgovori koliko je koštao zajednički đir za 10 (desetero) ljudi (kombinacija pozvanih baskijskih eksperata i naših djelatnika iz DRiPARADR-a) odrađen po restoranima Zagreba, Kvarnera i Istre u ožujku 2013. Zanima me i čemu je služio prevodilac? Odgovor, naravno, NE očekujemo.

Ne znam ni koga treba pitati: Tko je zadužen brendirati Hrvatsku kao turističku zemlju? Naročito nas zanima eno-gastronomski dio toga. Pomognite, ako znate.

P. s. Evo, na kraju, da se i ja jednom pridružim (uobičajenoj) privatizaciji medija. Mali medij, mala privatizacija J. Moj bivši prijatelj Davor (otišao iz Ministarstva turizma) često me pitao: Komu je namijenjeno I&P? (Iskreno, nakon deset godina izlaženja, sad se već ozbiljno isto pitam i ja.) Dakle, nakon tri godine otvorene i (barem sam ja mislio) prijateljske razmjene mišljenja, koristim priliku da ti, dragi Davore, javno odgovorim komu je namijenjeno I&P. Namijenjeno je tebi, dragi Davore, da te podsjeti da si osobno pomogao podmetnuti nogu I&P, i to u trenutku dok si ga hvalio. Sretni ti blagdani!

Pročitaj ostale članke iz broja 49, Prosinac 2016

Ostala izdanja